Friday, May 11, 2007

Customs regulations eased, again

In today’s El Nuevo Herald, Wilfredo Cancio reports on new customs regulations that permit non-commercial imports of car parts, engines, electricity generators, and similar equipment.

This step follows removal of prohibitions on importing VCR’s and DVD players.

There may be more to come: Cancio also reports on documents indicating that Cuba is studying repeal of prohibitions on non-commercial imports of heaters, microwave ovens, freezers, and other household appliances.

These are “liberalizing measures,” professor Carmelo Mesa-Lago told Cancio, noting that we should wait to see what tariffs are applied to these items.

These measures do lighten the hand of the state and will benefit public welfare. But they can’t be confused with the kind of liberalization that would allow Cubans to create more wealth through their own energies. The new customs regulations are an invitation to Miami and the rest of the Cuban diaspora to create wealth, and to send it to Cuba.

4 comments:

Anonymous said...

La medida de los repuestos de autos y piezas de estos, va dirigida fundamentalmente a los que están dentro del gobierno y poseen autos, estos son los beneficiarios básicamente, y por la parte de la población, unos pocos, ya que en Cuba es mínima la cantidad de personas que poseen autos.

leftside said...

But the government cars have the ok engines...
The Habanero with a 56 Chevy will welcome the import of engines and parts. A popular move on the street for sure.

Karamchand said...

Tu crees que alguno de los que le tienen hecho inventos a esos "almendrones" va a pagar una pieza afuera, cuando inclusive dentro de la isla no pagan por aquellas que les pudieran servir, pero son caraaaas.
No me parece, insisto que lo que se pretende es legalizar lo que ya aquellos que lo podían hacer lo hagan legalmente. Los autos que se ven en la Habana muy cuidados, son de músicos y otros dentro del gobierno que los conservan como reliquia para venderlos más caros en el futuro, es una inversión, los menos. Los choferes de ANCHAR, no pueden comprar con los precios de la gasolina y los parches que les ponen a los almendrones esas piezas tan caras originales. ¿Cuánto vale una pieza de Chevrolet 59 o de cualquier otro auto de esos antiguos?

Karamchand said...

Te puedo agregar, para mayor claridad, que los extranjeros que poseen negocios en Cuba, ya podían importar esas piezas.