Thursday, September 3, 2009

The new regulations explained

For information on the new regulations governing Cuban American family visits and remittances, telecommunications, and travel for sales and marketing of agricultural or medical products:

  • Treasury’s fact sheet, a good, plain-English explanation of the new regulations, is here.

  • And the new regulatory language itself, with detailed explanations of how the new rules supersede old ones, is here (pdf).

6 comments:

leftside said...

It will be interesting to watch what happens with teh fiber optic internet line and satellite hook ups that are now permitted. I don't know exactly how these thigns work and how far along the plans with Venezuela to lay a line are, but this would seem to make those plans moot. Would a US company have to come in to connect the line. I always thought that was a Government thing. If it is a company who has to show a profit for connecting this line, it may be tougher to achieve and Cuba may prefer the Venezuelan connection...

The $300 million in Chinese credits to upgrade Cuba's temocom infrastructure may tie in nicely as well.

Anonymous said...

one set of travel restrictions over, now how about the rest of us?
i thought it was the cuban govt that dictated who could travel, not the american govt. this ridiculous policy has to stop.

Karamchand said...

Según comentan aquí, el cable venezolano ya está en Santiago de Cuba, lo cual en la práctica representa que ya hay conexión de banda ancha; pues existe de tiempo una fibra óptica, que por supuesto, al estilo de la dictadura aquí, prioriza o pertenece a los militares, tengo la certeza del uso para vigilar de cerca desde la cúpula a los mandos de abajo; la demora en implementar los beneficios del cable venezolano, ahora estará dada por la implementación del control de la información que transcurre, bien sea en Venezuela o en Cuba. De manera que un cable norteamericano, como he dicho, es vital para Cuba, sustituiría el antiguo y es interés del pueblo cubano, por lo que el análisis recaería en el peso de las variables costo para el gobierno norteamericano y beneficios, estos últimos intangibles; no es negocio para compañias norteamericanas, por el cable norteamericano y por las leoninas mordidas que acostumbra a meter la dictadura en los negocios compartidos. La comunicación, vale aclarar, sea por donde sea o venga, siempre tendrá el control de la dictadura, carente de recursos humanos calificados para manjear tal volumen es un reto y una limitante; alguno se cuestionará lo de la carencia antes expresada, pero es bueno recordar que esa tecnología requiere de personal altamente calificado, entrenado y con experiencia a más de ser bien pagados, so pena de deserciones en países extranjeros. Al ser el enemigo público # 1 de las dictaduras la información, sería este el elemento de peso a considerar por parte del gobierno norteamericano sobre la conveniencia de gastar en renovar la comunicación con la isla. Como dice Radio Martí "Información es poder" y ya se conoce que este sistema basa su permanencia, en quitar al ciudadano común los poderes que otros mortales en democracia disfrutan.

Anonymous said...

Wasn't a high volume cable already laid down between Cuba and the USA but never activated?

Anyone knows what the Cuban mobile standard is?

Vecino de NF

Joel said...

If you know Castro well, you’d know he’d never allow internet access to Cubans. That’s against his game.
Even if the cable is there and he only needs to flick a switch to give internet access, it’s not going to happen.

Karamchand said...

El cable existe, pero es un cable, según creo recordar, de cobre, no es suficiente para un gran volumen de datos (comunicaciones, etc).